Aangekomen in Kati (donderdag 30-10) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Emma Rij - WaarBenJij.nu Aangekomen in Kati (donderdag 30-10) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Kati (donderdag 30-10)

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

31 Oktober 2008 | Nederland, Amsterdam

Dit is mijn tweede dag in Kati. Mijn reis is op zich redelijk verlopen, in elk geval bijna zoals gepland was, maar voor iedereen die ook zoiets tegemoed gaat: bereid je voor! 6 uur in je eentje op een vliegveld wachten is echt geen pretje. Je moet je er echt geen voorstelling van maken, want geloof mij, het valt niet mee. En oh, wat duurt zo'n dag lang, niet te geloven! Gelukkig heb ik het tweede deel van de reis, van Casablanca naar Bamako, bijna de hele tijd geslapen. Dat mocht ook wel, want het vliegtuig vertrok pas rond kwart voor 1 (Nl tijd). Toen ik in Bamako uit het vliegtuig stapte, merkte ik wel meteen dat ik in een andere wereld terecht was gekomen. Het is echt zoals Conny en Jaap al hadden verteld. Zodra je naar buiten komt, slaat de warme, en vooral klamme lucht je in het gezicht. Het is hier dan ook ontzettend warm. Gisteren was het rond de 32 graden. Dat heb ik op vakantie natuurlijk wel vaker meegemaakt, maar hier is het anders. doordat de lucht zo vochtig is, lijkt het veel warmer. De warmte blijft ook lang hangen. Aan het eind van de middag schijnt de zon vol op mijn kamer, daardoor is het 's nachts echt heel heet en benauwd. 's Ochtends is het een stuk lekkerder, dan is de lucht ook nog koeler. Gelukkig duurt dit nog maar een week of twee en wordt het vanaf half november in ieder geval voor mij, iemand uit het koude Nederland, een stuk aangenamer.
Maar goed, toen ik bij het huis van Johan en Ramata aankwam, ben ik meteen naar bed gegaan (het was hier inmiddesl 5 uur, dus ik was nogal moe). Gisteren heb ik dan ook niet veel gedaan. Een beetje uitgeslapen, even naar de markt, maten laten nemen voor een jurk ofzo, nog even geslapen, 's avonds gegeten en daarna ben ik al snel weer naar mijn kamer gegaan om nog wat te lezen en alweer te gaan slapen.

Vandaag stond ik heel wat eerder op. Vanaf een uur of 7 is iedereen hier al druk bezig en om half 8 stond Ramata voor mijn deur om te vragen of ik warm water wilde om me te wassen. Dat heb ik maar gezien als het teken om op te staan.
Vanochtend zijn we naar Bamako geweest om geld te halen en even langs te gaan bij de Nederlandse ambassade. Buiten zijn ze nu weer druk bezig met het middageten maken, en ik doe verder niet zo veel. Ik voel me eigenlijk een beetje nutteloos en verwend, maar ik heb ook geen idee wat ik de hele dag moet doen hier. Iedereen is constant bezig, maar eigenlijk heb ik niet echt door wat ze doen. Ik denk, en hoop vooral, dat ik me in Kita wat meer bij het dagelijkse leven kan betrekken, omdat ik daar echt bij een gezin zal horen. Hier heb ik nog niet eens echt door wie er nou hier wonen, wie er werken en wie er alleen op bezoek zijn, haha. Nou het eten is zo klaar, dus ik ga maar afronden. Ik ga nu even eten, en dan zien we wel weer of de middag nog iets nieuws brengt.
Doei!

  • 31 Oktober 2008 - 21:44

    Liesbeth:

    Hoi Emma, ik heb je 3 berichten allemaal tegelijk ontdekt. Papa en ik zijn inderdaad naar grootmoeder geweest. Was gezellig. Bas was er met Jeroen (uit Londen) en Carlijn en ook Jopie en Leonieke natuurlijk. Morgen gaan we ook naar het feestje van Jeroen. Die was jarig op de dag dat je vertrok. Dat feest is in de avond in een café in Brielle. Wanneer gaan we elkaar weer spreken? En over dat vervelen: kan je Johan niet vragen wat je kan doen? Misschien moet er nog wat met die voegspijkers gedaan worden; stukje metselen kan misschien ook nog? Leuk om te lezen dat je al een feest hebt meegemaakt. Heb je ook foto's gemaakt? Ik wil natuurlijk ook graag wat zien van wat je daar meemaakt! Ook fijn om te lezen dat je er naar uitziet om naar Kita te gaan. Laat gauw een berich achter wanneer we skypen. Ik moet morgen rijden voor de hockey met Pepijn (Rotterdam!) en zal tussen half 11 en half 3 w.s. weg zijn. xxxxx je mams

  • 31 Oktober 2008 - 22:05

    Nagila:

    Emz! daar ben je dan eindelijk in Afrika! tuurlijk zijn de eerste dagen wat onwennig, dat was bij mij ook zo hoor, want je weet gewoon niet echt wat er van je verwacht wordt. No worries dat komt allemaal goed! misschien moet je gewoon ff lekker nederlands zijn en gewoon direct op de man afvragen wat ze van je verwachten, of ze geld willen en wie dr woont etc etc.. dan weet je iig waar je aan toe ben toch ;) en voor de rest.. niet vergeten er van te genieten!!! krijg je zo'n mooie afrikaanse jurk? en koken ze eten echt in zo'n pot buiten? haha vast niet anyway.. ik ga morgen voor 5 daagjes! lekker relaxen bij t zwembad enzo (zijn er daar trouwens wel iets van meertjes ofzo om in te zwemmen?) en ik kijk uit nr je volgende bericht!!
    heel veel liefs en succes ali

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 38616

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: