Laatste dagje Kati? - Reisverslag uit Kati, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Laatste dagje Kati? - Reisverslag uit Kati, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Laatste dagje Kati?

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

04 November 2008 | Mali, Kati

Zo, hallo allemaal.
De afgelopen dagen heb ik geloof ik niet echt iets bijzonders gedaan, maar ik zal toch maar weer eens een berichtje plaatsen, dacht ik zo. Wat in elk geval wel fijn is, is dat het echt koeler begint te worden. Ik merkte het net bij het eten, dat het echt een beetje frisjes werd (ook al was het om half 6 vanavond nog 29,7 graden). Ik heb nu dus ook mijn nieuwe Afrikaanse shirt aangedaan, want de langere mouwen kan ik met deze temperatuur wel hebben. En omdat iedereen zo benieuwd was hoe het eruit ziet, heb ik daarnet ook een foto gemaakt en die zal ik morgen op mijn site zetten, samen met in elk geval een foto van Ramata en Johan. Die moet ik morgenochtend nog even maken.

Dan nu even iets anders. Adama komt hier morgenochtend langs. Hij was nu in Bamako en morgen komt hij hierheen zodat we nog even wat dingen kunnen bespreken over mijn verblijf bij hem. Daar kunnen Johan en Ramata me dan mooi bij helpen, dat vind ik erg fijn. Gisteravond belde namelijk Cheriff op, dat is het hoofd van de Coordination, het Malinese deel van de Jumelage, om te vragen hoe er eigenlijk in mijn levensonderhoud zou worden voorzien. Omdat wij in Voorschoten dachten dat het onderwerp 'geld' in Mali een beetje taboe is, hadden we daar niet echt afspraken over gemaakt. We dachten meer, ik stop ze af en toe wat toe, op een manier dat het niet overkomt alsof ik mezelf heel rijk vind en boven hen sta. Dat was dus niet echt de bedoeling. Mocht zich ooit nog zo'n soort situatie voordoen, weten ze nu dus bij de Jumelage dat het belangrijk is dat Voorschoten en Kita van elkaar weten wat ze kunnen verwachten.
Om er in elk geval voor te zorgen dat ik geen last zal zijn voor de familie van Adama, vooral voor zijn vrouwen eigenlijk, aangezien die degenen zijn die voor het eten en de rest van het huishouden zorgen, zal ik zelf voor mijn ontbijt en lunch zorgen en alleen 's avonds met de familie mee-eten. Daar betaal ik ze dan elke dag 1000 CFA voor (ongeveer 1,5 euro). Dat is mooi, dan hoeven de vrouwen zich voor mij niet uit te sloven om een speciale maaltijd op tafel te zetten en dan heb ik zelf in elk geval alvast twee bezigheden op de dag, waar ik zoveel tijd aan kan besteden als ik zelf wil. Al is het natuurlijk de bedoeling dat ik andere dingen te doen heb, en niet 3 uur hoef te besteden aan hetbereiden van mijn lunch om ervoor te zorgen dat ik me niet verveel. Haha. In elk geval heb ik goede hoop dat het allemaal wel zal lukken.
Ooh, ik geloof dat ik nog vergeten ben erbij te zeggen dat ik dus waarschijnlijk morgen met Adama mee naar Kita ga. In de beruchte (of beroemde?) bus. Ik ben benieuwd!

Nou misschien morgen nog meer... in elk geval een paar foto's dus. Doei!

foto's: picasaweb.google.com
emmavr_89@hotmail.com --- emmainmali

  • 04 November 2008 - 20:38

    Liesbeth:

    Nou Emma, dat klinkt goed. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Probeer goed na te denken over wat je morgen allemaal wil weten en bespreken. Dan kan je goed beslagen ten ijs komen (in Mali?). Ben je nu nog op zoek geweest naar die gegevens van dat meisje. Is misschien nog steeds handig, voor als je eens tussendoor ergens heen wil voor een paar dagen. Dat kan misschien wel.
    Goede reis met de bus als het morgen inderdaad gebeurt. Doe dan de groeten aan Adama et bon voyage!

  • 04 November 2008 - 20:51

    Laura:

    hee emm!
    ik zag je fotos. echt vet!! ik dacht al dat het er zo uit zou zien! die huizen en straatje enzo! echt leuk! alleen wel groot huis zeg?? tenminste zo lijkt het!! en ik ben benieuwd hoe het is morgen in de bus en in kita! hahaha! veel plezier emm!:D XXXXX

  • 04 November 2008 - 21:27

    Jaap:

    Hoi Emma, nu kunnen we nog even makkelijk berichten van je lezen. Fijn zo. Hopen dat dat in Kita ook wil gaan lukken. Ook al hebben we al 25 jaar contact met Kita, het blijft toch altijd weer verrassend hoe cultuurverschiilen ons parten kunnen spelen. Maar dat maakt het juist ook zo interresant.

    Dus voortaan je eigen ontbijtje regelen. Nou, een lekker Frans stokbroodje met ... (ja, wat er dan op kan weet ik eigenlijk ook niet). En natuurlijk 's ochtends water halen en op een vuurtje verwarmen om thee te maken. (Of misschien mag je wel uit de 'gezamenlijke' kookpot wat halen.) En niet vergeten de oudste man op het erf 's ochtends even te begroeten.

    Op de markt is van alles te koop. Verse vruchten en tomaten bijvoorbeeld. Lijkt me lekker als middagmaal.

    Terwijl ik zo aan het typen ben, merk ik dat ik er al helemaal zin in begin te krijgen om even langs te komen.

    Tot ziens dus. (En misschien nog een leuk reisje???)

    Groeten, Jaap Booij (je 'oude' meester, maar dat is wel héééél lang geleden.)

  • 05 November 2008 - 17:09

    Liesbeth:

    Hé Emma, misschien ben je nu al op weg naar of in Kita, misschien ook niet. Of je dit dan nog kan lezen binnen korte tijd, geen idee. In ieder geval heb ik de nieuwe foto's bekeken. Jullie staan er patent op! Mooie bloes Emma. Had je er nu nog een broek bij of zoiets? Ik hoop dat je nog meer foto's hebt gemaakt, want ik blijf natuurlijk nieuwsgierig.
    Nog wat anders: ik hoor via Conny en Renée dat je Franse juf had gezegd dat je zo goed Frans spreekt. Had je wel eens mogen laten merken als we op vakantie waren. Dan hoefde ik niet zo te stumperen! Ik hoop gauw te horen hoe de volgende cultuurshock, in Kita, aankomt. Kusjes!!

  • 07 November 2008 - 18:27

    Conny:

    Cherif heeft gebeld 6 nov. om te vertellen dat Emma goed gearriveerd is in Kita en dat hij haar heeft gesproken. Zij hebben voor a.s. maandag een vergadering gepland met de leden van de coordination, gaan ook een bezoek brengen aan de autoriteiten in kita ( Conseil etc. om Emma voor te stellen en doel van haar bezoek uit te leggen) Dinsdag gaan ze naar het internetcafé om afspraken te maken en te starten met de lessen. Issa Camara, Cherif, Lala, Harouna en Adama Sissoko gaan de lessen bij Emma volgen. Mogelijk worden er tijdens de vergadering met de leden van de Coordination nog andere gegadigden voorgedragen.


  • 08 November 2008 - 06:51

    Nagila:

    hey schattepetat,
    zie er goed uit in je afrikaanse blouse ;) heb je t wel goed nr je zin! en weet je nu btje beter wat er van je verwacht wordt? het wordt denk ook wel ff aanpassen als je straks in kita ben ;) mr komt allemaal goed...ga je binnenkort een afrikaans dansje wagen :P ? wel doen he! en foto's maken dn.. miss kan je iemand overhalen om je de drum te leren? dat zou cool zijn! nou enjoy yourself!wat zijn we allemaal lekker independent he, iris jij en ik allemaal op onszelf :D ik kijk uit nr je volgende berichtje en hoe kita is! heel veel liefs ali

  • 10 November 2008 - 21:58

    Liesbeth:

    Nou Emma,ik ben blij dat je afgelopen vrijdag hebt gebeld en dat we weten dat je in Kita bent beland en al in de gauwigheid wiskundeles hebt gevolgd en op een kantoor hebt gewerkt en het naar je zin hebt! Nu maar hopen dat je inderdaad morgen, dinsdag 11-11 (wordt Prins Carnaval gekozen!), in het internetcafé terechtkan en dan allemaal foto's kan zetten op je site en mooie verhalen kan schrijven. Ik ben heel benieuwd. En de plannen om naar Mali te gaan nemen steeds vastere vormen aan (maar pin me er nog niet helemaal aan vast, je weet wel waarom denk ik).
    Tot gauw horens!xxxxxxx

  • 11 November 2008 - 21:02

    Esther Westhoek:

    Hoi Emma, je eigen ontbijtje en lunch maken is een eitje voor jou en daar heb jij vast geen 3 uur voor nodig haha!
    alles goed verder zo te lezen wel groetjes van ons!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 38617

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: