Weer een weekje erbij - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Weer een weekje erbij - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Weer een weekje erbij

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

18 December 2008 | Mali, Kita

De afgelopen week heb ik eigenlijk niet zoveel bijzonders gedaan. Ik ben langs het gehandicapten-centrum geweest, waar ik de foto's heb laten zien van 'plastic art', in de hoop dat ze daar iets mee kunnen. Het gaat om allerlei dingen die van plastic zakken worden gemaakt, regenkleding, tafelkleden, tassen, schorten... van alles. En aangezien er hier nogal veel gebruik wordt gemaakt van plastic tasjes, maar er geen vuilnismannen zijn zoals bij ons, komt dat allemaal op de grond terecht. Dus misschien dat er nu een nieuwe plek is gevonden om al die zakken te laten: bij de gehandicapten. Alleen is het een beetje jammer dat hier bijna al het plastic ofwel zwart is, of blauw. Ze vonden het allemaal een geweldig idee, maar waren wel teleurgesteld dat het plastic wat we hier kunnen vinden niet zo aantrekkelijk is als bij ons.
Vandaag ben ik weer even langs geweest, met een aantal plastic zakken die ik op mijn kamer had gevonden, waarvan er 3 uit Nederland kwamen. Nu hebben we in elk geval wat materiaal om het mee uit te proberen, dus dat gaan we volgende week doen.
Verder ben ik gisteren bij het centrum van de Coördination geweest, om daar ook les te geven, en natuurlijk gewoon in het internetcafé. En ohja, ik heb de eerste digitale camera van de familie van Driel aan Adama gegeven. Ik had al gemerkt dat de kinderen het geweldig vinden om foto's te maken en hij had zelf ook eens laten vallen dat het één van zijn dromen is om een digitale camera te hebben, zodat hij makkelijk veel foto's kan maken. En gelukkig heeft hij hier een computer die het redelijk doet, dus kan hij de foto's zelfs bekijken. Inderdaad was hij ontzettend blij met de camera (merci beaucoup, je suis très, très content) en ik denk dat hij in elk geval 31 december gebruikt zal worden.
Al over anderhalve week ga ik met Conny, Jaap en Hanneke een reisje maken door het land van de Dogon, een traditioneel Malinees volk en daar heb ik ontzettend zin in, ik ben erg benieuwd, maar dat betekent ook dat ik geen oud&nieuw met de familie kan vieren. Dat vinden ze allemaal erg jammer, maar gelukkig kunnen ze nu dus na afloop de foto's laten zien. Voor vandaag was dat het weer even, want ik moet nu snel naar het internetcafé om me voor te bereiden. Doeii

  • 18 December 2008 - 16:09

    Liesbeth:

    Hallo Emma, jammer dat ik je net miste. Iedereen had haast toen ik zojuist kwam en de kerstboom moest naar binnen en papa kan nu niet sjouwen. Die heeft 'm in z'n eentje uitgegraven en naar huis gesjouwd. Dat ging toen niet helemaal goed en hij heeft daarom een paar dagen als een oud krom mannetje rondgelopen! Het gaat nu wel wat beter maar voor de zekerheid is mijn rug nu aan de beurt.
    Het is weer een hele maffe boom. Zelfs te lang voor de kamer dus hij is "getopt".
    Leuk trouwens dat je ook gaat meedoen met dat plastic. Misschien moeten we een heleboel leuk plastic gaan meegeven? Oh nee, dan blijft de rest toch nog steeds overal liggen!
    Kus en tot de volgende keer.

  • 18 December 2008 - 19:49

    Hanneke:

    He Emma, ik heb ook zin in de reis naar en door Mali. Het komt nu allemaal wel heel dichtbij! Morgen ga ik een begin maken met het inpakken van mijn koffer. Dan kan ik eventueel nog wat laatste benodigheden inslaan. Heb voor mijn verjaardag een klamboe, lakenzak, reismedicijnen en allerlei andere handige dingen gehad. Dus ik kan er tegen! Al hoop ik wel dat ik die medicijnen niet nodig zal hebben! Nog een paar dagen werken, dan kertmis en dan komen we eraan! Nog 9 dagen! Het aftellen is nu echt begonnen. Tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 38576

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: