Leuk, zo'n deur - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Leuk, zo'n deur - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Leuk, zo'n deur

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

23 December 2008 | Mali, Kita

Maandag 22 december

Niet dat ik de afgelopen dagen nou echt iets bijzonders heb gedaan, maar er is toch iets wat ik wel even wilded melden, haha. Ik heb namelijk afgelopen vrijdag eindelijk de Amerikanen echt ontmoet. Ik had dus een brief achtergelaten en donderdag was de bewaker van het huis langs gekomen om te zeggen dat ik die middag langs kon komen, alleen was ik natuurlijk 's middags aan het werk. Gelukkig zag ik de volgende ochtend een blanke richting markt lopen, dus toen ben ik na het middageten langs gegaan. Toevallig waren er dit weekend 5, meestal zijn het er niet zoveel, want ze wonen allemaal in kleine dorpjes in de omgeving. Ze komen alleen af en toe naar Kita voor een paar dagen. Het enige meisje dat echt in het huis in Kita woonde, die Chinese die ik al eerder had gezien, is helaas na een maand al naar huis gegaan. Dat is dus een beetje jammer, maar om af en toe iets met die anderen te doen is ook leuk. Ik ben 's avonds zelfs uit eten geweest met één van hen, Joelle, was leuk. Buiten aan een klein tafeltje met weinig licht, gelukkig spreekt zij goed Bambara, haha. Oh ja, dat is ook wel leuk... ze heeft me een boek gegeven om vanuit het Engels Bambara te leren, want voordat zij naar hun dorp gaan, hebben ze een cursus van 3 maanden om dat te leren. Erg handig, en toch wel wat makkelijker dan Lassi die me allemaal onzinnige, losse woordjes leert. En ze hebben in de loop der jaren ook een behoorlijke bibliotheek opgebouwd in dat huis, iedereen die naar huis gaat, laat blijkbaar dingen achter, zoals boeken en video's, dus nu ben ik zelfs mijn Engelse litaraire kennis aan het bijwerken met Memoirs of a Geisha. Leuk toch, kan ik af en toe iets anders doen dan naar slechte tv-programma's kijken, haha.
Helaas gaan er een aantal voor kerst en oud&nieuw een reis maken, ook door de Dogon (wie weet kom ik ze tegen, haha), maar ik ga vanavond even langs om te vragen of er nog iemand thuis is met kerst en of ze plannen hebben. De 25e is er 's avonds in elk geval een feest en ik heb Mamie beloofd met haar mee te gaan, maar een geïmproviseerd kerstdineetje zou toch ook leuk zijn. :)

Dinsdag 23 december

Vandaag niet zoveel bijzonders, maar ik dacht; misschien willen jullie nog een leuke anekdote horen :)
De deur van mijn kamer klemt nogal, waardoor ik elke avond zo ongeveer mijn hand bezeer als ik probeer hem dicht te trekken. En toen ik gisterochtend na het douchen de deur weer dicht had gedaan, kreeg ik hem niet meer open! Maar met behulp van Mamie en Adama aan de andere kant is het gelukkig wel gelukt.
Toen ik dus 's avonds naar bed ging, had ik expres de deur niet helemaal dicht gedaan, maar toen Adama naar zijn kamer ging, gaf hij nog even een harde duw tegen die deur zodat die in het slot viel. Ik denk dat hij ervan uitging dat het mij niet lukte de deur goed dicht te krijgen. En jahoor, vanochtend moest ik met mijn slaperige hoofd uit het raampje hangen om Mamie te vragen of ze me wilde helpen de deur open te doen. Het duurde dit keer nog iets langer, maar uiteindelijk kon ik mijn kamer inruilen voor de badkamer.
Hopelijk wordt er snel iets aan gedaan, want ik ben bang dat ik nog een keer echt opgesloten zit en mijn raampje is te klein om door naar buiten te klimmen, haha.

  • 23 December 2008 - 16:33

    Liesbeth:

    jammer dat er dan net niet een foto van jou gemaakt kon worden met je hoofd uit het raam! had leuk gestaan in het album.
    voor het kerstidee: knip van plasticzakken lange slingers en hang ze in de dichtsbijzijnde boom!
    kus; tot de volgende keer!

  • 23 December 2008 - 21:29

    Jacky:

    Wat een mooie verhalen!
    Ik zou het ook niet leuk vinden in een kamer waarvan je de deur niet open kunt krijgen.
    Zeg maar dat J. vindt dat dat direct verholpen moet worden.
    Prettige Kerstdagen en alle goede wensen vooe 2009. Ook voor Ademe en zijn familie.
    jacky.

  • 25 December 2008 - 13:21

    Conny:

    Emma et tout les amies a Kita.
    Joyeux Noel et Bonne Année!
    A bientot! je vous vois la semaine prochaine.

  • 27 December 2008 - 13:35

    Liesbeth:

    Nou, Em. Nu ga je dan even een voorproefje nemen van de trektocht door het Afrikaanse land! Veel plezier en kijk goed en maak vast plannen voor ons.

  • 28 December 2008 - 09:45

    Henk:

    Adama is zelf meubelmaker. (En hij heeft personeel)
    Even met de schaaf over de zijkant van de deur schaven, zodat hij niet meer klemt.

  • 30 December 2008 - 16:12

    Florien:

    Afreux

  • 01 Januari 2009 - 10:52

    Liesbeth:

    Emma, helaas was je buiten bereik, maar dan maar zo: een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst van ons allemaal. We hopen dat je nog veel mooie en bijzondere dingen mag meemaken in Mali. Tot gauw en kus van ons.

  • 02 Januari 2009 - 12:40

    Hans De Waal:

    Hoi Emma, nu je verder het binnenland in bent lees ik geen nieuw bericht van je, maar morgen ben je weer in Kita en voel je je weer thuis.Dan lees je mogelijk ook dit bericht. Geniet samen met je andere reisgenoten van je vakantie. Wij hebben hier vandaag een beetje dooi, maar morgen gaat het weer vriesen. Dat maakt het verschil met jullie weer wel groot.
    groet
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 38572

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: