Tijd voor een andere aanpak - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Tijd voor een andere aanpak - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Tijd voor een andere aanpak

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

15 Januari 2009 | Mali, Kita

Nog maar weer even een korte update voordat ik met de cursus begin. Dat wil zeggen, als er tenminste zoveel mensen komen opdagen dat het de moeite waard is om les te geven. Klinkt niet echt veelbelovend hè? En dat is het ook niet.
Afgelopen dinsdag heb ik de cursus zelfs geannuleerd, omdat de eerste kandidaat pas om half 5 kwam opdagen en om tien over half 5 heb ik toen maar gezegd dat hij naar huis kon gaan. Drastische maatregel ja, maar wel terecht aangezien er iets voor 5en alleen nog één ander langskwam.
Ik heb dan misschien de afgelopen weken steeds geduldig gewacht tot iedereen een halfuur te laat binnen kwam wandelen, en dat heb ik waarschijnlijk gewoon verkeerd aangepakt, maar daar heb ik nu dus geen zin meer in. Als het zo doorgaat ben ik namelijk tegen augustus nog steeds niet klaar met die cursus.
Dus vanaf nu gaat er wat veranderen. Zoiezo ga ik volgende week beginnen met twee keer per week lesgeven en ik ga ze even melden dat het idee met de strippenkaart voor het internetcafé na afronding van de cursus niet doorgaat als er iemand absent is zonder dat van tevoren te melden (met geldige reden natuurlijk).
Hier is het misschien normaal dat iedereen te laat op school komt omdat het koud is (dan staat iedereen later op omdat het te koud is om zich al te wassen. Dat gebeurt natuurlijk ook gewoon buiten.), maar dat ben ik niet gewend. Dus vanaf nu gaan we het op een wat meer westerse manier aanpakken.
Ik snap trouwens zoiezo niet hoe het kan dat er steeds mensen niet komen opdagen, of dat er mensen gewoon helemaal afhaken. Er zijn echt ik weet niet hoeveel mensen die in de rij staan om te leren hoe je een computer kan gebruiken en dan zijn er een paar die de geweldige kans krijgen om het te leren zonder er ook maar iets voor te hoeven betalen, en die komen dan gewoon niet. Dat is toch ongelofelijk. Maar dat was dinsdag dus voor het laatst.
Tenminste, ik hoop dat het allemaal zo uitpakt als ik wil...

Ik geloof niet dat er verder de afgelopen week echt iets gebeurd is wat het vermelden waard is, dus hier laat ik het bij. Alleen nog even het laatste nieuws over mijn kamer. Mijn deur is nog steeds niet gemaakt, dus die staat permanent open en als klap op de vuurpijl is mijn lamp nu ook kapot. Wat een leven :)
(Oké, misschien dat ik zelf ook wel wat meer mijn best kan doen om er iets aan te veranderen, al is het maar door Adama er af en toe aan te herinneren dat mijn deur en lamp het niet doen. Maar, hoe verassend, dat doe ik natuurlijk ook niet.)
Doeii

  • 15 Januari 2009 - 15:20

    Jaap:

    Hoi Emma,
    Hoe leuk allemaal om te lezen. En na ons bezoek van een tijdje terug is het allemaal weer heel goed voor te stellen. Ik hoop dat het je lukt om er wat verandering in te krijgen.
    Heb je er nog met Cherrif over gehad? Misschien handig om hem op de hoogte te stellen van je plannen.
    Succes hoor. En, ... de aanhouder wint.
    (Leuk trouwens om te lezen dat je merkt dat je zelf ook wat gewoontes overneemd.)
    Groeten.

  • 15 Januari 2009 - 15:20

    Oei :

    overneemt
    natuurlijk

  • 16 Januari 2009 - 11:15

    Jacky:

    Ha die Emma,
    Heb net je 2 laatste berichten gelezen en zit hier nou met allerlei gevoelens en gedachten die nog even Haasje over spelen. Ga door hoor en houdt ze bij de les.Overleg lijkt me nu ook heel goed het is me wat met dat Jumeleren van 2 volstrekt andere culturen. Maar wel heel apart om mee te maken en er vooral ook met anderen over te praten . Zo kom je er misschien achter wat de redenen van het niet komen zijn.

  • 18 Januari 2009 - 20:51

    Florien:

    weet je wat ik denk dat je moet doen? keihard zijn. nodig 2 nieuwe mensen uit voor de cursus, en als de mensen die afgelopen weken hebben geskipt er dan wel ineens zijn omdat hun dat uitkomt, zeg je doodleuk: OPGESTAAN PLAATS VERGAAN!!!!! en dat meen ik echt serieus, weet je hoe lullig voor de mensen die heel graag willen maar niet kunnen omdat de les vol zit...

    kus van je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 38638

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: