Laatste nieuws - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Laatste nieuws - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Laatste nieuws

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

28 Januari 2009 | Mali, Kita

Nou, ik geloof dat gisteren toch weer de warme periode is begonnen. De afgelopen twee weken was het namelijk toch behoorlijk koud. Soms zelfs zo erg dat ik vorige week zondag het grootste deel van de dag lezend in bed heb doorgebracht. Met vest aan en in mijn slaapzak dus, omdat het te koud was om buiten te zitten. De rest van de familie zat binnen voor de tv, maar de hele dag naar Spaanse soaps kijken ging me toch net even iets te ver. Sinds gisteren is het weer dus weer veranderd. Het is nu weer stralend blauw, niet meer dat het lijkt op een Nederlandse zomerdag (bewolkt dus), en de lucht is alweer een stuk warmer. Ik was dan ook erg blij dat de broer van Adama zojuist voorstelde om me op de scooter bij het internetcafé af te zetten, zodat ik niet in de warmte hoefde te lopen. Sinds dit weekend geef ik hem ook thuis les. Hij had gevraagd of ik zijn CV op de computer wilde aanpassen, en blijkbaar was hij daar zo tevreden mee dat hij zelf ook nog iets nieuws wilde leren.
Wat de cursus betreft, lijkt het inmiddels beter te gaan. Vorige week heb ik één groep naar het andere internetcafé verplaatst, zodat ik nu twee keer in de week lesgeef. Die ene groep, dat zijn dan de betere 'leerlingen', kwam keurig op tijd, maar helaas heb ik de dinsdag en donderdag wel weer moeten annuleren. Nou is er wel een soort van goede reden dit keer, aangezien vorige week dinsdag een nationale feestdag was en donderdag een aantal mensen naar een begrafenis moest. Al had ik het natuurlijk aardig gevonden als ze me van tevoren hadden kunnen inlichten.
Gisteren waren er eindelijk weer mensen. Twee zelfs om klokslag 4 uur, die was ik eerder die dag tegengekomen en had ik uitgelegd dat we echt alle tijd nodig hebben die ons nog rest. De derde en laatste kwam helaas een uur te laat, maar die heeft van verschillende mensen een standje gehad, dus ik heb goede hoop dat hij morgen op tijd is. (Voor Conny en de anderen: dat ging om Dramane Diabaté, en Cherif en Sidy hebben hem duidelijk gemaakt dat hij mij niet mag laten wachten aangezien ik speciaal voor hen naar Kita ben gekomen.)
Dat we alle tijd nodig hebben die er nog is, komt natuurlijk omdat we nogal wat vertraging hebben opgelopen de afgelopen weken, maar ook omdat ik de einddatum van mijn verblijf in Kita heb vastgelegd. Aangezien mijn ouder 21 februari naar Mali komen, wil ik dan klaar zijn met alle cursussen. 21 februari zit ik dan in Bamako, net als de 22e, maar dan mét mijn ouders, dan brengen we nog een bezoek aan Kita (ze moeten natuurlijk wel de familie ontmoeten) en 26 februari begint dan het reizen. Spannend! Ik heb er zin in! Al is het natuurlijk ook wel jammer dat ik wegga bij de familie, maar dat wist ik van tevoren al. Ik krijg de indruk dat Mami en de anderen het er moeilijker mee hebben. Sinds ik heb aangekondigd dat ik eind februari wegga, zegt Mama steeds vaker tegen me: 'Anbeta Hollanda, toi et moi'. Oftewel, ze gaat met me mee terug naar Nederland, en gisteren bood Sogana ook weer aan om Batama aan me mee te geven. En ik moet zeggen, als het zo makkelijk was geweest, had ik het met plezier gedaan!
Maar dat is allemaal pas over 4 weken natuurlijk. In de tussentijd ben ik nog druk bezig met computers en dat soort dingen. Het huis van Adama begint ook steeds westerser te worden sinds hij een werkende computer in de woonkamer heeft gezet. Stond eerst bijna de hele dag de tv aan, gisteren werd er al vanaf 9 uur 's ochtends patience gespeeld, en ruzie om wiens beurt het nu is, is ook niet ongebruikelijk.
Ohja, nog iets wat wel grappig is om te vertellen. Amadou Maiga, die zo'n beetje over de lessen gaat die ik in het timmerliedenatelier geef, kwam vorige week met een nogal lachwekkend voorstel. Hij wilde weten hoeveel ik per uur aan het internetcafé moest betalen, omdat hij vond dat ik hem ook wel wat mocht geven voor het gebruik van zijn computer. Waar haalt hij het vandaan! Ik probeerde uit te leggen dat het niet echt hetzelfde is, aangezien ik degene ben die de computers van het internetcafé wilde gebruiken voor mijn les, en hij degene is die mij heeft gevraagd of ik niet alsjeblieft ook in zijn kantoor les kon geven. Maar dat kon hij niet helemaal begrijpen. Alhoewel, volgens Adama weet hji heel goed dat het nergens op slaat, maar wil hij er alles aan doen om ervan te profiteren dat ik hier ben. Dus sorry Conny dat ik de beslissing heb genomen, maar ik heb gezegd dat je het met me eens bent en dat we hem niet gaan betalen zodat ik hem en zijn collega's les kan geven.

Dan nog het laatste nieuws over mijn kamer. Mijn lamp doet het inmiddels weer. Al heeft dat nog wel even geduurd, zo lang zelfs dat ik eerst steeds vergat mijn licht aan te doen omdat ik was vergeten dat het weer werkte. En afgelopen weekend hebben er twee jongens hard gewerkt om mijn deur weer goed te laten functioneren. Niet helemaal met het gewenste resultaat, maar het is in elk geval beter. Er zit nu een extra knop op mijn deur zodat ik hem beter kan dichttrekken en de kier is nu nog maar een centimeter of twee in plaats van 15. Dicht gaat hij nog niet, maar ik heb er een nieuw gordijn voor dat niet van gaas is, dus dat is dan een soort van deurvervanger geworden.

Dan was er nog iemand die vroeg waar mijn foto's blijven (Emma geloof ik, al vraag ik me af wie dat dan is... of is het gewoon een foutje?). Goede vraag, ik wilde er gisteren een aantal op internet zetten, maar dat ging mis, dus hopelijk lukt het vrijdag.

Dat was hem wel weer voor vandaag. Doei!!

  • 28 Januari 2009 - 15:11

    Jaap:

    Hoi Emma,
    Gelukkig, weer een berichtje. Ik begrijp dat je in Kita dus ook op zoek bent gegaan naar ijs, zo koud. (?)
    Groeten.

  • 28 Januari 2009 - 15:50

    Conny:

    Goed gehandeld, prima!
    Je gaat dus toch het avontuur van het reizen nog aan. Heerlijk eerst met Liesbeth en Willem, later met zus en vriendin. Gezellig hoor!
    Ik zou voorstellen om het afscheidsfeest te doen als je ouders is Kita zijn. Heb je nog tijd om de vertaling te maken en te werken aan je studieopdracht?
    Ik was degene die om de foto's vroeg, via een site. Maar daar gaf de computer aan dat jij het was, rare dingen hoor!

    Groet aan iedereen.

  • 30 Januari 2009 - 10:09

    Iris:

    Hi Em!!
    Klinkt helemaal leuk he!! Goed bezig! Ben zooo benieuwd om je weer te spreken en alle foto's te zien en ervaringen en alles, als we over een paar maanden allebei weer thuis zijn!!
    Met wie ga je reizen? Alleen met Sanne? En waar ga je heen? Ik ben benieuwd hoe je dat ook bevalt!!
    Veel plezier in ieder geval nog :)
    xxx

  • 30 Januari 2009 - 15:54

    Liesbeth:

    Hé Emma, ik dacht ik kijk even of je online bent. Waarschijnlijk net te laat, want ik zie dat je eindelijk nieuwe foto's hebt geplaatst.
    Zie ik daar een dromedaris?
    We gaan maandag met z'n 3-en onze prikken halen! Het gaat opschieten. Tot over nog geen 3 weken meer.
    Kus van je moeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 38591

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: