Verjaardag - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

02 December 2008 | Mali, Kita

Dinsdag 2 december

Nou, het is zover hoor: ik ben 19 geworden in Mali. Eerlijk gezegd zag ik het gisterochtend toch nog niet zo zitten. Hier worden verjaardagen normaal gesproken namelijk niet gevierd, dus voelde ik me toch wel een beetje alleen, zo zonder de geruikelijke familie en vrienden die me feliciteren. Bovendien bleek dat er eigenlijk van mij verwacht werd dat ik zelf voor een feestje of iets dergelijks zou zorgen, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe er hier een feestje georganiseerd wordt. Gelukkig is dat allemaal wel goed gekomen, want ik heb Adama toch maar laten weten dat ik zelf geen idee had van de mogelijkheden en de kosten en uiteindelijk heb ik hem dus 20000 CFA gegeven, waar hij wat aardappals voor patatjes van had gekocht, brood, een behoorlijke hoeveelheid vlees, drinken en 3 jongens met trommels had ingehuurd. Vanaf dat moment begon het toch al wat meer op een verjaardag te lijken. Toen kwam ook nog Sabou langs, de tweede vrouw van Adama die hier niet woont. Zij werkt in het vrouwencentrum en heeft me zelfs een cadeau gegeven! Een tas die ze zelf heeft gemaakt en beschilderd en zo'n sjaal die de vrouwen hier om hun hoofd binden. Echt hardstikke leuk, had ik helemaal niet op gerekend.
Toen het eten allemaal was voorbereid, kwam de eigenaar van het internetcafé met muziek die hij via mijn laptop wel kon afspelen. Dus toen begon het feest echt. Alle kinderen begonnen meteen te dansen en ik moest me van Mamie omkleden en mijn pagne aantrekken. Intussen waren ze buiten al overgeschakeld op de trommels en werd er volop gedanst. En ik moest natuurlijk ook meedoen... het heeft wel even geduurd voor ik daarop inging, want dat dansen van hun kan ik toch echt nog niet nadoen. Het is vooral erg veel stampen met hun voeten, in heel hoog tempo, en zwaaien met hun armen. Af en toe gaat het er wat rustiger aan toe en lopen alle vrouwen half dansend in een grote kring rond. Dat kon ik nog wel en dat werd erg gewaardeerd, dus uiteindelijk heb ik mijn schaamte maar een beetje overwonnen en heb ik mezelf samen met Mah en Mamie in het midden van de kring geworpen. Niet voor lang hoor, haha, maar het was een stap in de goede richting. Na een tijdje gingen we allemaal eten en daarna kwam het feest al snel ten einde. Het was inmiddels ook al een uur of 10, half 11 en iedereen staat hier natuurlijk absurd vroeg op, dus het werd wel een beetje tijd. Ik heb toen nog even buiten gezeten, met onder andere Mamies wiskundeleraar, die ook was gekomen, maar rond half 12 heb ik ook maar mijn bedje opgezocht.
Ik heb trouwens ook nog een pagne gekregen van Bambougou, een jongen van 13 ofzo die hier ook regelmatig rondhangt en die me een tijdje geleden een soort liefdesbrief heeft gestuurd met daarin de vraag of ik hem Engels wil leren. Sindsdien noemen ze hem mijn 'marie', oftewel mijn toekomstige echtgenoot. Al hebben de anderen mij wel verteld dat er een grote kans bestaat dat hij die pagne van zijn moeder heeft gepakt, omdat hij zelf eigenlijk geen geld kan hebben om er één te kopen. Ik moet hem dus nog maar niet dragen voordat ik zeker weet dat hij hem niet gejat heeft. (Al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat hij ooit zal toegeven dat hij hem van zijn moeder heeft gestolen, maar goed.)
Dat was dus mijn verjaardag. In elk geval wel weer een ervaring om niet te vergeten, zeker ook omdat de eigenaar van het internetcafé een deel ervan heeft gefilmd en dat voor mij op internet wil zetten. En voor jullie allemaal natuurlijk!
Afgelopen weekend ben ik trouwens ook nog met Mamie meegeweest naar een Balafon (ofzoiets) hier in de buurt. Ook een feest waarbij er steeds een rij jongens en een rij meisjes waren en ze om de beurt dansend naar de andere kant van de kring liepen. Was ook wel grappig om bij te zijn, vooral wat later, toen de 'echte' dansers kwamen. Een paar jongens die erom bekend staan dat ze heel goed kunnen dansen. En dat klopt inderdaad. Echt erg grappig, als er in Nederland in een discotheek iemand, vooral een jongen, zo zou dansen, zou hij echt hard uitgelachen worden, laar hier vindt iedereen het geweldig als ze met hun kont lopen te schudden, met hun armen zwaaien en weet ik wat allemaal nog meer. Daarvan heb ik helaas geen foto's, want daar was het te donker voor.
Oh, wat ik zelf ook nog erg leuk vond die avond... het buurmeisje Mama ging met ons mee, dus niet de dochter van Adama, maar een ander meisje van een jaar of 3. Zij vindt mij echt helemaal geweldig en roept elke keer dat ze me ziet 'Emma, Emma' of 'Hé tu babu' (blanke, dat roept iedereen hier altijd als ik langsloop, haha). Zij vindt het vooral leuk als ik haar optil en op een gegeven moment werd ze moe en viel ze in slaap terwijl ik haar droeg. Hoe schattig is dat! Nou dat waren wel zo'n beetje de hoogtepunten van de afgelopen dagen, haha. Ik ben er trouwens gisteren ook voor het eerst eindelijk op uit geweest met mijn fiets. De band is namelijk eindelijk gemaakt en wat een verbetering. Fietsen is zoveel makkelijker dan lopen. Ik moet wel toegeven dat de remmen toch niet helemaal goed werken, maar als ik op tijd vaart minder, gaat het wel goed.
Vanmiddag om 4 uur ga ik naar het internetcafé voor (volgens mij) de eerste les, dat werd wel tijd hè. Maar ik ben er toch niet helemaal zeker van, omdat we eigenlijk nog niet echt goed hebben afgesproken wat nou de bedoeling is. Vooral omdat ik gisteren te horen heb gekregen dat 5 computers tegelijk op internet niet echt een goed idee is met de verbinding hier. Dus gaan we waarschijnlijk weer terug naar 3 mensen per cursus, maar dat is misschien ook wel beter. Dan kunnen we de 3 beste computers uitzoeken en ik denk dat ik dan ook meer tijd kan besteden aan vragen enzo. We zullen vanmiddag wel zien.
Dan is er nog één ding wat ik nog kwijt wil: iedereen die me gemaild heeft of een berichtje had achtergelaten, ontzettend bedankt! Ik vond het echt heel leuk om alles te lezen en te weten dat jullie allemaal nog aan me denken, haha. Tot de volgende keer!!

  • 02 December 2008 - 16:37

    Liesbeth:

    Hoi Emma van 19!
    Fijn dat de dag toch nog zo goed is verlopen uiteindelijk. Ik was al nieuwsgierig en heb al een paar keer vandaag gekeken of je weer wat op je log zou plaatsen. Nu dus inderdaad.
    Inmiddels zal je dan nu wel je eerste les achter de rug hebben. Of je hebt ontdekt dat het toch nog niet zover was.
    Dat lezen/horen we dan nog wel weer.
    Is het nu ook gelukt om naar die Amerikaanse te gaan?
    xxxx

  • 02 December 2008 - 17:24

    Emma, Toevoeging !!!:

    Ik doe het maar even zo, dat gaat sneller, haha. Het klopte dus inderdaad dat we nu pas het echte programma gingen opstellen, maar er zijn een aantal problemen op ons pad terecht gekomen. Blijkbaar wisten alleen Adama en ik dat we de lessen in het goedkopere café zouden geven en hebben de anderen (zonder mij dat te laten weten) al definitieve afspraken gemaakt met de eigenaar van het andere café. Bovendien waren er vandaag dus al mensen die dachten dat ze vandaag hun eerste les zouden krijgen, dus die zijn voor niets gekomen. En de eigenaar van het internetcafé had zijn klanten al gemeld dat het tussen 4 en 6 niet beschikbaar was. Dan nog een laatste probleem, het andere cybercafé is ergens boven en we hebben er niet aan gedacht dat er ook 2 gehandicapten bijzitten. Maar volgens de eigenaar kunnen we de computers ook wel beneden gebruiken. Nu zijn Cheriff en twee anderen naar het eerste cybercafé ik weet niet wat aan het doen en Adama was er vandoor gegaan. Het komt er dus op neer dat ze aan de ene kant willen dat ik alles zelf beslis, maar tegelijkertijd regelen ze ook dingen waar ik niks vanaf weet. Ze zijn dus niet echt duidelijk naar mij toe. Ik geloof dat ik nu officiëel te maken heb met de Afrikaanse inefficiëntie. Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan het goedkopere cybercafé, omdat de eigenaar daarvan zich volgens mij ook meer met de zaken bemoeit, omdat het minder goed loopt dan het andere en omdat ik hier tenminste zelf bij het overleg ben geweest en met die andere heb ik eigenlijk niks te maken gehad.
    Nu is het dus maar wachten tot Cheriff en de anderen me weer komen zoeken, want ik heb geen idee waar ze zijn...

  • 02 December 2008 - 19:20

    Jaap:

    Hoi Emma,
    Nou, je zit er inderdaad helemaal in hoor. Kun je nagaan als je het Frans niet zo goed meester bent, zoals velen van ons, dan zijn er veel zaken die je niet echt begrijpt. Maar, ... neem voor alles rustig de tijd, leg het nog eens uitgebreid uit, en verklaar nog eens dat jij als Hollandse soms anders over dingen denkt of andere verwachtingen hebt en dat je het HELEMAAL NIET erg vindt wanneer ze je nog iets opnieuw uitleggen of met je bespreken. Dus, ... flexibel opstellen en bedenken dat iedereen met de beste bedoelingen bezig is.

  • 02 December 2008 - 21:36

    Liesbeth:

    Geweldig die verwarring!Vooral blijven lachen.

  • 02 December 2008 - 21:48

    Jaap:

    Hoi Emma,
    Ik heb met verschillende mensen contact gezocht (en met sommigen contact gehad, je weet hoe dat hier gaat)(haha). Woensdagavond as hebben we een vergadering. Dan bespreken we het met elkaar en kijken we hoe we het één en ander met de mensen daar kunnen bespreken. We nemen daarna dan ook nog met jou contact op.
    Groeten, wel te rusten. Conny, Jaap

  • 02 December 2008 - 22:01

    Renee:

    Hey, hartelijk gefeliciteerd. Toch nog echt jarig in Afrika.
    Wat een verwarring om die computerlessen. Ga op je gevoel af. Als je het niet meer weet heb je ook nog hulplijntjes. Succes en we horen het wel hoe het afloopt.

  • 03 December 2008 - 07:22

    Nagila:

    heyhey Emz!! wat een super gave verjaardag! compleet met trommels en dansen toe maar ;) t klinkt echt erg gezellig! en idd als er een beetje verwarring is en je niet precies weet wat je nou moet... gewoon hard blijven lachen dan komt alles wel goed!! en die computerlessen joh.. appeltje eitje ;)je kan het altijd nog in gebaren taal doen als je t int frans niet weet :D haha ik ben benieuwd om te horen hoe het is afgelopen good luckk!!! xxxxx ali

  • 05 December 2008 - 15:10

    Ton:

    Terwijl ik me voorbereid op het Sinterklaasgedicht voor Diede realiseer ik mij dat ik niets heb laten weten, ondanks de oproep van Liesbeth. Dat is niet meer goed te maken, maar toch gefeliciteerd met je 19e verjaardag.

    Ik lees dat er ook in Mali veel gefeest wordt. Het lijkt erop dat hoe armer de mensen zijn, hoe meer ze samen doen en samen feesten. Daar kunnen we nog een hoop van leren. Misschien dat de kredietcrisis ons iets leert. Dat wordt lekker spelletjes spelen bij het licht van kaarsen en een dikke trui aan!

    Ik hoop dat je eerste les gelukt is. Ik neem aan dat browsen op internet het belangrijkst is, maar als je de bandbreedte niet hebt kun je altijd zelf een offline website maken, die op iedere PC zetten en dan kunnen ze ook zonder verbinding leren hoe ze moeten browsen. Alleen wordt Google dan een probleem. Ik zou niet weten hoe je dat kunt naspelen zonder internetverbinding.

    Ik ga maar eens dichten. Ik hoop niet dat Diede dit leest vóór vanavond, anders zou ze wel eens van haar Sinterklaasgeloof kunnen vallen.

    Heel veel plezier en succes daar in het verre Mali, hé tu babu.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 8400
Totaal aantal bezoekers 38739

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: