Nog maar een weekje Kita... - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu Nog maar een weekje Kita... - Reisverslag uit Kita, Mali van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Nog maar een weekje Kita...

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

16 Februari 2009 | Mali, Kita

Toch wel een raar idee hoor, dat ik nu in mijn voorlopig laatste weekje alleen in Kita zit. Want over 5 dagen ga ik naar Bamako om mijn ouders van het vliegveld te halen! Dat betekent dus ook al de laatste week van de cursus, en dus de eindopdracht. Vorige week heeft één iemand die al met succes gemaakt (Salimatou, de enige vrouw die meedoet, en ook duidelijk de beste :p) en morgen gaat de rest beginnen. Hopelijk gaat dat goed, want dit keer moeten ze het dus gewoon zelf doen, zonder dat ik stap voor stap uitleg wat de bedoeling is. Bij haar ging dat goed, maar bij de rest... ik ben benieuwd.
De afgelopen week heb ik vooral veel tijd in het internetcafé doorgebracht, met lesgeven dan, omdat ik zoveel mogelijk af wilde hebben. Vanmiddag dus weer, en eigenlijk deze week ook weer elke dag, maar 's avonds geniet ik nog even van het gezelschap van de familie. (En oké, ik geef het toe, ook van de soaps.)
Sinds een week of twee geleden hadden we een nieuw huisdier, naast de inmiddels 7 geiten die hier rondlopen. Dat waren er eerst 3, maar inmiddels zijn er 4 kleintjes bij gekomen. Goed, Babassa had bij een of ander vriendje een klein hondje vandaan gehaald. Hardstikke leuk natuurlijk, vooral de kleine kinderen vonden hem erg interessant. Dat was dan weer leuk voor de wat ouderen, want zodra ze in de buurt kwamen en Police (zo heet die) bewoog, renden ze als een speer weg. Helaas was Babassa alleen de enige die helemaal gek van het hondje was. Adama had al meerdere keren gezegd dat hij niet van honden houdt, aangezien ze helemaal geen functie hebben, behalve dan misschien als je in de bush op jacht gaat, Sogana is als de dood voor dat beest, en de rest vindt hem vooral irritant omdat hij steeds naar je voeten springt, zelfs als je gewoon rustig op je stoeltje zit. Dus een paar dagen geleden heeft Adama de knoop doorgehakt en Babassa met het hondje weggestuurd. Waar die nu is gebleven, weet ik eigenlijk niet, maar in elk geval niet meer hier.
Verder heb ik er weer twee nieuwe outfits bij, die ik van N'Fa heb gekregen, de jongere broer van Adama. Erg leuk natuurlijk. Of in ieder geval één van de twee, bij die andere heeft de kleermaker zich vergist en de stof van een ander gebruikt, die wat minder mooi was, maar ach... mij hoor je niet klagen hoor, ik vond het al aardig genoeg.
Ik geloof dat ik verder niet meer zoveel te vertellen heb, dus ik laat het even hierbij. Ik zal jullie de resultaten van de eindopdracht (en dus van mijn werk) laten weten. Doeg!

  • 16 Februari 2009 - 16:46

    Conny:

    Leuk om in de eindopdracht betrokken te zijn. (De deelnemers moeten een mail naar mij sturen) Ik probeer ze in het Frans te beantwoorden. Fijn dat je ouders bijna komen he. Heb hen van de week het een en ander geleend, ga nog een avondje langs voor de tekeningen van de school.
    Groet en veel plezier in de komende tijd.

  • 16 Februari 2009 - 20:39

    Renee:

    Tjonge, wat vliegt die tijd. Je hebt er een hele mooie ervaring bij. Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen die niet op de website staan. Geniet nog van de tijd samen met je ouders in Mali.

  • 17 Februari 2009 - 08:31

    Liesbeth:

    We zijn er bijna!!!!!!

  • 19 Februari 2009 - 21:05

    Jaap:

    Gefeliciteerd met het laten halen van zo'n grote groep van het computer certificaat. Het zag er even wat somberder uit maar de Franse mailtjes 'stromen' nu binnen. Hartstikke leuk.
    Groeten.

  • 22 Februari 2009 - 08:31

    Jaap:

    Hoi Emma en ouders,
    Veel plezier in Mali.
    We horen jullie berichten wel.

  • 23 Februari 2009 - 12:17

    Florien:

    LAAT WAT VAN JULLIE HOREN!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 38739

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: