Québec, Chanoeka en het begin van Vancouver... - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emma Rij - WaarBenJij.nu Québec, Chanoeka en het begin van Vancouver... - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Québec, Chanoeka en het begin van Vancouver...

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

28 December 2011 | Canada, Vancouver

Maandag 26 december 2011
De tijd is de afgelopen weken echt ontzettend snel gegaan. Inmiddels zit ik in Hamilton, bij Hava thuis, al een dag of vijf. Tussen de laatste tentamens door ben ik dus nog een paar dagen nar Québec City geweest. Samen met 5 andere meisjes hadden we een auto gehuurd (zo'n absurd grote, pasten we er goed tussen op de snelweg) en we hebben een gezellige 6 uur in de auto doorgebracht om er te komen. Québec was een leuke stad vond ik. Het oude deel tenminste, dat is wat de moeite waard is om te bekijken, en waar we 2 dagen hebben doorgebracht. Omdat we een auto hadden, zijn we er ook een dagje op uit getrokken om watervallen te bekijken, over een eilandje in een rivier rond te rijden, en door de bergen (of misschien is heuvels toch een beter woord) op zoek te gaan naar een ander klein plaatsje. Dit was het tweede moment (na het kanoën in Algonquin park) dat ik echt het gevoel had dat ik in Canada was. Althans, het Canada dat ik me voorstelde. Met dennenbomen in de bergen en sneeuw op straat. De combinatie van sneeuw en kerstverlichting, en niet te vergeten de mini-kerstmarkt waar Glühwein werd verkocht midden in de stad, gaf me ook voor het eerst een beetje een december gevoel. Ik zeg mini-kerstmarkt, want die nam nog niet eens het hele plein in beslag waar die was opgezet, maar het idee was leuk.
Na en paar dagen moesten we helaas die gezellige winterse vakantiesfeer weer verlaten en nog even flink blokken voor de laatste tentamens. Ik heb nog niet al mijn resultaten terug, maar tot zover weet ik dat ik alvast 2 van de 5 vakken met een A heb afgesloten, dus voorlopig ben ik meer dan tevreden. En toen was mijn semester op Queen's dus ineens heel snel ten einde. Woensdag had ik mijn laatste toets, die dag heb ik al mijn spullen ingepakt, 's avonds nog even gezellig gedaan met mijn huisgenoten en de volgende middag vertrok mijn bus naar Toronto alweer. En van daaruit nam ik dus de bus naar Hamilton, omdat Hava mij voor een paar dagen had uitgenodigd om bij haar thuis kerst/chanoeka te vieren. Hava's familie is namelijk Joods. Dus ik heb nu mijn eerste Joodse feest meegemaakt, met haar hele familie. Eigenlijk was het niet heel anders dan hoe kerst bij ons gaat. De hele dag een beetje relaxt rondhangen, en dan naar de familie om uitgebreid te eten. Alleen zingen ze dan tussendoor af en toe een liedje in het Hebreeuws.
Na het Chanoeka eten moesten we door naar de andere helft van de familie, om nog iets van het kerst-dessert mee te pakken. Ook dat was gezellig, en ik heb zelfs cadeautjes in de wacht gesleept! Daar had ik natuurlijk al helemaal niet opgerekend. Maar nu gaan ik morgen dus met Hava en haar nichtje en oma onze nagels laten doen in Toronto. Het meeste feest-gebeuren was trouwens op kerstavond, en op 1e kerstdag zijn we naar een vriendin van Hava gegaan voor een kerstbrunch waar we voor waren uitgenodigd.
Vandaag heb ik eindelijk mijn langverwachte uitstapje naar de Niagara Falls ondernomen. Inmiddels is het niet zo warm meer (al is het lang niet de Canadese winter waar ik op gerekend had, aangezien het nu overdag niet eens vriest en ik buiten Québec slechts 2 zielige sneeuwdagen heb gehad), dus je kan niet meer in een bootje het water op. Desalniettemin vond ik de watervallen erg indrukwekkend en ik ben blij dat ik ze nu eindelijk gezien heb! 's Middags zijn we gaan winkelen, want op 26 december begint hier de sale, en gaat iedereen massaal op zoek naar de beste koopjes. En dan bedoel ik ook echt massaal. Het winkelcentrum liep over van de mensen, en alleen al om een plekje te vinden om je auto kwijt te kunnen duurt een hele tijd. Dat was alweer mijn laatste dag in Hamilton. Morgen dus nog een dagje Toronto en dan woensdag in de vroege ochtend naar het vliegveld om naar de andere kant van het land te gaan.


Woensdag 28 december 2011

Ik ben net een uur in het huis van Dave, in Vancouver. Ik ken hem via de outdoors club, en toen hij hoorde dat ik naar Vancouver zou gaan, bood hij me aan om een paar dagen in zijn ouderlijk huis te verblijven. Dus hier zit ik dan. Gelukkig met niet al te veel spullen, omdat ik een deel bij Hava's zus in Toronto kon achterlaten tot ik weer naar Nederland vlieg.
Vanochtend stond ik om kwart voor 5 al op om op tijd op het vliegveld te zijn, maar alles liep gelukkig gesmeerd. (Oké, op die 2 uur extra wachten in het vliegtuig na dan, omdat 2 mensen niet kwamen opdagen terwijl hun bagage al wel in het vliegtuig zat. Altijd handig zulke dingen...) En aangekomen in Vancouver kon ik meteen op de trein naar de stad stappen en werd ik daar opgehaald door Dave.
Nu heb ik even de tijd om me te installeren, en daarna loop ik even richting de stad om er alvast achter te komen waar ik me precies bevind. Voor morgen staat 'snowshoeing' op de planning, wat voor zover ik weet betekent dat we met van die tennisracket-achtige dingen onder onze schoenen lekker door de sneeuw gaan banjeren.
Ohja, de sneeuw. Die is hier in de stad niet, maar op een uurtje rijden richting het noorden zijn er bergen waar je wel allerlei winterse activiteiten kunt zien. En hier regent het vooral. Elke dag schijnt het, maar dat geeft niet, daar ben ik toch wel redelijk aan gewend. En gisteravond heb ik toch nog even een kleine sneeuwstorm in Toronto meegemaakt, dus mijn Canadese winter is toch niet helemaal hopeloos gebleven.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere avonturen!

  • 28 December 2011 - 23:40

    Liesbeth:

    Ik heb de helft nu gelezen. Je komst in vancouver doe ik morgen op de laptop. Ik heb nu op mn telfooon gelezen en dat is toch erg lastig: vvreselijk kleine letters1 xx

  • 02 Januari 2012 - 19:49

    Florien:

    Gaaf Em! Leuke foto's ook! Kan niet wachten tot je weer thuis komt! :) Hoop echt dat je dan ook een keer bij mij komt eten enzo in mijn prachtige kamertje! Tis nu helemaal gezellig namelijk :D

    xxx van je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 38597

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: