Montréal, mijn verjaardag en... de laatste loodjes - Reisverslag uit Kingston, Canada van Emma Rij - WaarBenJij.nu Montréal, mijn verjaardag en... de laatste loodjes - Reisverslag uit Kingston, Canada van Emma Rij - WaarBenJij.nu

Montréal, mijn verjaardag en... de laatste loodjes

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

05 December 2011 | Canada, Kingston

Ja, het is weer eens tijd voor een update. Ik wilde namelijk nog vertellen hoe ik het hier heb, voor het allemaal alweer voorbij is. De tijd gaat namelijk echt super snel!
Allereerst, mijn tripje naar Montréal. Wat een verademing om weer eens door een echt grote stad te lopen. Overal was leven! Dat is in elk geval de indruk die mij het meest is bijgebleven, een levendige stad. En gezellig, en wat een leuke huizen en appartementen overal! Echt om jaloers van te worden! Met van die leuke trappen die naar de voordeur leiden, zoals je altijd in films ook ziet (als je begrijpt waar ik het over heb...) en daar wonen dan gewoon simpele studenten in appartementen met ontzettend moderne keukens. Oké, dat is vast niet voor iedereen het geval, maar 2 van de 3 huizen waar ik binnen ben geweest, was dat wel het geval. Ik ging naar Montréal met Linda (Duits) en Margot (Frans), twee meisjes die ik heb leren kennen tijdens het kanoën. Margot heeft vrienden die nu op exchange zijn in Montréal, dus we konden bij één van hun logeren. Dat kwam natuurlijk heel goed uit, en dus konden wij na dat weekend de metro route van zijn huis naar het centrum en terug wel dromen. We kwamen vrijdagavond aan, en zijn toen meteen de stad in gegaan om iets te eten, en vervolgens een feest van een studentenvereniging bij te wonen. Wat erg leuk was, en weer eens wat anders dan de huisfeestjes en uitgaanstenten hier in Kingston. De volgende dag hebben we ons uitgebreid overgegeven aan een ritueel dat schijnbaar kenmerkend is voor Montréal: brunch. En dan niet gewoon even snel ergens iets eten, maar mensen nemen daar gerust 2 of 3 uur de tijd voor. Dus dat voorbeeld hebben we enigszins gevolgd, en ons volgestopt met eieren, vers fruit, toast, bacon, pancakes en natuurlijk niet te vergeten, maple syrup. Dat was een goed begin van een lange dag, want daarna hebben we uren door de stad geslenterd. Vooral het oude 'koloniale' centrum vond ik erg gezellig, met van die kleine keien op de straat enzo, in plaats van dat eeuwige asfalt. Oh, en voor mensen die van kunst houden, valt er ook het één en ander te zien. Om de haverklap liepen we langs een kunstgalerij. Die avond hebben we natuurlijk ook weer even genoten van het uitgaansleven, om de volgende ochtend onze tocht door de stad voort te zetten. Zondag zijn we ook naar de Mont Royal geweest, de berg naast de stad. Al vind ik het woord 'berg' wel erg overdreven. Verder hebben we nog even over de campus van McGill university gelopen, en andere wijken van de staf bekeken. Al met al een zeer geslaagd weekend, en dat was die oververmoeide voeten aan het eind zeker wel waard!
En natuurlijk was afgelopen week mijn verjaardag. Ik ben niet echt iemand die grootse feesten geeft, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, dus heb ik het simpel gehouden. 's Avonds uit eten geweest met een paar vriendinnen, waar ik zelfs mocht genieten van een birthday shot, en een toetje (deepfried cheesecake, wat heel interessant klinkt, vind ik zelf, en ook erg lekker is). Daarna zijn we naar het huis van één van hen gegaan om de taart te eten die ik had meegenomen, en ik heb zelfs cadeautjes gekregen! Daar had ik niet op gerekend, maar dat is altijd leuk, dus sinds vrijdag loop ik thuis de hele tijd rond in met bond gevoerde wollen sokken :). Waar je een mens al niet blij mee kan maken. Die sneeuw heeft zich tot nu toe dan misschien maar één dagje laten zien, en ik ben de afgelopen twee weken al meerdere keren natgeregend, maar echt warm is het toch niet, dus die sokken komen goed van pas!
Maar na mijn verjaardag moest ik alweer snel hard aan het werk, want zoals ik al zei, de tijd vliegt ineens voorbij. Afgelopen vrijdag had ik mijn laatste lessen al, en ik heb vanmiddag mijn eerste final exam gehad. Er volgen er in de komende weken nog 4, dus dat wordt weer behoorlijk wat uren in de bibliotheek. Gelukkig heb ik nog wel een leuk intermezzo in het vooruitzicht, het volgende stedentripje: Québec City. En dit keer huren we een auto, dus dat wordt lachen, denk ik zo! Maar daar horen jullie tegen die tijd wel weer over, nu eerst nog even verder leren.
xx

  • 06 December 2011 - 09:42

    Liesbeth:

    Je bent zeker zelf niet binnen gelopen om naar de kunst te kijken?
    Leer ze! xxx

  • 06 December 2011 - 15:02

    Iris:

    Nice Emm! Klinkt weer erg leuk allemaal!! Nog even een paar daagjes studeren en dan lekker een maand lang al het moois van Canada ontdekken. Cool! Hou ons op de hoogte he! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Ik ga een computercursus geven aan de bestuursleden in het dorp (Kita), in de hoop zo de communicatie tussen Voorschoten en Kita (die hebben een stedenband) te verbeteren. Dan zouden andere ontwikkelingsprojecten ook makkelijker verlopen. En natuurlijk ook gewoon het leven in Mali meemaken, dat wordt mijn belangrijkste bezigheid :).

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 38650

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 14 Juni 2013

3 Musketiers in Azië

01 September 2011 - 20 Januari 2012

Exchange Queen's

28 Oktober 2008 - 13 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: